De voordelen van fruit

Gepubliceerd op 26 november 2019 11:08

Bananen

Bananen bevatten veel vitamine B2, wat helpt vermoeidheid tegen te gaan. De energierijke koolhydraten zorgen ervoor dat ze een ideale snack zijn voor het sporten. Bananen hebben een lage glycemische index, wat betekent dat de energie die ze ons leveren niet snel als vetcellen zal worden opgeslagen. Nog een goede reden om altijd een tros bij de hand te hebben is hun romige textuur; die wordt vaak geassocieerd met vetrijke voedingsmiddelen, maar bananen zijn juist vetarm.

 

Kiwi’s

Kiwi’s vormen een rijke bron van vitamine C, vezels, antioxidanten en bevatten net zoveel kalium als bananen. Wat weinig mensen weten is dat kiwi ook een bron is van omega-3-vetzuren. Bij een Australisch onderzoek raakten mensen met een dieet, dat rijk was aan deze vetzuren in combinatie met regelmatig sporten, ongeveer 2 kilo extra kwijt, in vergelijking tot mensen die wel sporten maar geen omega-3’s aten. Halveer de kiwi en lepel deze uit, maar gooi de schil niet weg, deze kun je weer gebruiken voor een extra gezonde smoothie, want ze zitten vol met voedingsstoffen.

 

Bosbessen

Probeer dagelijks een handvol bosbessen te eten. Daarbij maak het niet uit of ze vers zijn of uit de diepvries komen. Ze zitten vol antioxidanten en bevatten ook vrij veel kalium. Eén antioxidant in het bijzonder, pterostilbeen stimuleert de levercellen om vet en cholesterol af te breken. Bovendien gaan de vele antioxidanten ontstekingen in het lichaam en daarmee veel chronische ziekten tegen. Hoe dieper de kleur van de bes, hoe meer het van dit goede stofje bevat. Naast bosbessen kun je ook frambozen, aardbeien, bramen en cranberries proberen.

 

 


« 

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.