4 redenen waarom jouw chest niet groeit

Gepubliceerd op 25 januari 2020 om 11:22

Je bent elke dag in de sportschool te vinden en gaat tekeer als een beest, maar die grote chest blijft maar uit. Hoe kan dit nou? Ik ga jou uitleggen wat de 4 meest gemaakte fouten zijn.

 

#1 Je geeft je borstspieren niet voldoende rust.

Krachttraining voor je spieren is heel goed, maar als je niet voldoende rust neemt zal je het gewenste resultaat moeilijk of niet halen. Om je spieren voldoende rust te geven na een work-out is het belangrijk dat je 48 uur rust houdt voordat je dezelfde spiergroep weer gaat trainen, en bij extra zware work-outs is het zelfs 72 uur. In deze tijd kan je lichaam weer de gemaakte haarscheurtjes herstellen, waardoor je spieren zullen gaan groeien.

 

#2 Je doet teveel herhalingen.

Tijdens het trainen is het aantal herhalingen heel erg belangrijk. Om spiermassa op te bouwen zul je tussen de 8-12 herhalingen moeten doen in 3-4 setjes met maximaal 2 minuten rust. Zorg er dus voor dat je niet teveel 1 spiergroep op een dag traint, dit zal een negatief effect hebben op je spieropbouw en kan zelfs spierafbraak veroorzaken.

 

#3 Je traint met teveel gewicht.

Je ziet de spierbundels in de sportschool zonder moeite de grote schijven wegdrukken en nu is het chest-day en jouw beurt om te laten zien wat je kunt. Dit moet je dus absoluut niet doen, je traint voor jezelf, denk aan je doelen en waarom je het wilt. Ga uit van je eigen kracht! Naast dat het weinig effect heeft is de kans op blessures aanzienlijk groter. Zorg ervoor dat je de oefening goed kunt uitvoeren, want techniek is belangrijker dan het aantal kilo’s dat je weg kunt drukken. Doordat je nu de hele beweging kunt maken (range of motion) zal jouw borstspier veel meer geprikkeld worden, waardoor je lichaam ervoor gaat zorgen dat spieren opgebouwd gaan worden om de oefening de volgende keer makkelijker kunnen te doen.

 

#4 Je neemt te weinig eiwitten.

Eiwitten moet je zien als de bouwstenen bij een huis, zonder deze stenen zal er geen huis komen. Zonder voldoende eiwitten zullen je spieren niet groeien. Tijdens de spieropbouw moet je ervoor zorgen dat je 2x je lichaamsgewicht in grammen aan eiwitten binnen krijgt (bijv. je weegt 75 kg, dan moet je 150 g eiwitten per dag binnenkrijgen). Dit is natuurlijk moeilijk om uit je dagelijkse voeding te halen, daarom gebruiken krachtsporters vaak Whey Proteïne en BCAA om hun eiwitdoelen te behalen.


«   »

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.