Voordelen van eiwitshakes

Gepubliceerd op 15 februari 2020 om 16:15

Veel sporters zweren bij het gebruik van een eiwitshake. Naast het feit dat het in vele gevallen lekker smaakt, is het bevorderlijk voor je spierherstel. Nieuw onderzoek heeft aangetoond wat het verschil in massatoename is tussen wél- en niet-gebruikers van een eiwitshake.

 

Aan het onderzoek van the University of Jyvaeskyla in Finland namen in totaal 31 proefpersonen deel. Allen hadden nog nooit een sportschool van binnen gezien. Het overgrote deel moest er nu echt aan gaan geloven; 21 mensen werden onderworpen aan een trainingsregime, de andere tien - de controlegroep - hoefden niks te doen. De 21 mensen die in de gewichten gingen hangen, werden in twee groepen ingedeeld. Beide groepen moesten rondom de training een shake innemen, alleen zat er een verschil in de shakes. Een elftal mensen dronk vijftien gram whey eiwitten voor en na een training. Het overige tiental kreeg nietsvermoedend een placebo-shake voorgeschoteld.

 

De 21 mensen trainden in totaal 21 weken. De groep die geen whey proteine dronk, was na afloop 2,57 kg aan vetvrije massa aangekomen. De anderen die wél een whey proteïne dronken telden een 3,1 kg toename aan vetvrije massa. Als je dat berekent kom je uit op een verschil in toename van vetvrije massa van ruim 20%. Op scans was ook te zien dat de spiermassa van de groep die whey proteïne binnenkreeg in grotere mate was gegroeid ten opzichte van de groep die geen eiwitshake dronk. 

 

De conclusie uit het onderzoek is dat eiwitshakes bij krachttraining je progressie aanzienlijk kan doen verbeteren. Eiwitinname rondom de krachttraining kan namelijk gunstig zijn voor je spierhypertrofie. Wil jij ook spiermassa kweken? Dan is de Growth Protein jouw hulpmiddel!


«   »

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.